دلیل عزاداری و مداحی در محرم چیست؟

در تاریخ هر جامعه ای حوادثی رخ داده است که باعث به دست آمدن ارزش ها و تجربیات فراوانی برای آن ها شده است. این ارزش ها اگر از جایگاه هایی والا برخوردار باشند، در آینده آن جامعه نیز تاثیر بسزایی خواهند گذاشت. حفظ و زنده نگه داشتن یاد وقایع تاریخی مهم و نتایج آن ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. واقعه کربلا را می توان یکی از بارزترین اتفاقات تاریخ نامید که با وقوع آن نه تنهابر اتفاقات زمان خود تاثیرگذار بود، بلکه آثار، دستاوردها و ارزش های آن تا کنون و برای همیشه ماندگار خواهد بود.

یکی از فعالیت های مهم در این زمینه برگزاری مراسم عزاداری و مداحی های پرشور و باشکوه در ماه محرم است. این مراسم مزیت های زیادی به همراه خود دارد که برخی از آن ها مانند ایجاد وحدت بین پیروان سیدالشهدا و اهل بیت، آشنا شدن مردم با راه و رسم ائمه (ع) و سیرت پیامبر اکرم (ص)، ایجاد پیوند قلبی با حجج الهی، اصلاح منکرات و ظلم‌های موجود در هر جامعه و موارد متعدد دیگر می‌باشد که تعطیل شدن چنین مراسمی موجب محروم شدن از چنین مواهبی است.

بنابراین، این حوادث بزرگ شامل درس و تجربیات ارزشمندی برای نسل های خود می شوند و باید در حفظ و احیای آن تلاش کرد. مراسم نوحه خوانی و مداحی در ماه محرم عزاداران حسینی را با بسیاری از فضیلت های آن حضرت و  یاران باوفایش آشنا می کند.

بهترین مداحان ایرانی محرم

در کشور ما به دلیل عشق و علاقه بی انتهای مردم به حضرت امام حسین (ع) باعث وجود مداحان فراوان و با استعدادی شده است که قدم در این راه مهم گذاشته اند. مداحان وظیفه مهم ایجاد روح معنوی و نزدیک شدن انسان به اهل بیت را دارند و باید در این مسیر نه تنها با صدای خود، بلکه با عمل و رفتار خود نیز باعث رواج اخلاق حسینی در جامعه شوند. در ادامه با بعضی از مداحان معروف کشور آشنا می شویم.

سید رضا نریمانی

سید رضا نریمانی یکی از مداحان معروف کشور و متولد اصفهان است. او دارای صدا و سبکی زیبا در مداحی است و بیشتر با نوحه  منم باید برم که برای مدافعان حرم خواند به شهرت رسید. “نوحه سلام ارباب دو دنیا”، “مداحی سلام آقای مهربون منم همون نوکرتون”، “مداحی حسین آقام همه میرن تو میمونی برام” و  “مداحی داره میرسه به گوش صدای یه قافله” از معروف ترین مداحی ها و نوحه های این مداح هستند.

حاج حسین سیب سرخی

حسین سیب سرخی متولد سال 1354 بوده و در تهران به دنیا آمد. او مداحی های فراوانی در وسف امامان معصوم و اهل بیت داشته و به دلیل صدا و ارادت خود به اهل بیت به مداحی روی آورد. “نوحه هوا هوای کربلا”، “مداحی آقا سلام میشه به من اجازه بدی بازم بیام”،  “مداحی قرارمون نبود بیای بری” و “مداحی یا خالق کل غم” از مشهورترین آثار او به شمار می آیند.

بهترین سایت دانلود مداحی محرم

سایت مداحی یکی از بروزیترین سایت های فعال در زمینه انتشار نوحه و مداحی محرم و دیگر مراسم های ویژه مذهبی است. با مراجعه به این سایت می توانید آثار مورد علاقه خود را از مداحان مختلف دانلود کرده و از آن استفاده نمایید.

دیدگاه خود را بگذارید