برترین مداحی های ماه محرم و صفر

جاودانه ترین نام در تاریخ اسلام، قیام عاشورا است.  اولین ماه قمری، ماه محرم یا محرم الحرام است که یادآور مصیبت بزرگ سیدالشهدا و ماه حزن و اندوه شیعیان  و نهضت امام حسین و حماسه جاودان کربلاست  . مسلمانان در این ماه به عزاداری برای سیدالشهدا و یارانش می پردازند . واقعه کربلا نماد ظلم اموی و مظلومیت خاندان پیامبر است . روز هفتم محرم متعلق به حضرت علی اصغر(ع)  کوچکترین سرباز سپاه امام حسین  است که یکی از ناگوار ترین و سوزناک ترین واقعه کربلا شهادت او بود.

مداحی و روضه خوانی در روز هفتم مخصوص حضرت علی اصغر است و مرسوم است که شب هفتم محرم به در خانه باب الحوائج کوچک کربلا حضرت علی اصغر می روند و روضه ی طفل شهید را می خوانند. شب هفتم محرم شب رضاست. بهترین الگوی پایداری و رضایت ، امام حسین است. حضرت علی اصغر فرزند کوچک امام حسین (ع) و حضرت رباب دختر امرء القسین  است .او در مدینه متولد شد. این کودک را با عنوان های شیرخواره شش ماهه ، باب الحوائج یاد می شود. قبر طفل شهید در نزدیکی قبر امام حسین است .

چگونگی شهادت حضرت علی اصغر

روز هفتم محرم عمر بن سعد ، عمر بن حجاج را با یارانش در کنار شریعه فرات مستقر کرد و مانع دسترسی امام حسین و یارانش به آب شد و در این روز آب به روی امام حسین و یارانش بسته شد .

این رفتار غیر انسانی سه روز قبل شهادت امام حسین صورت گرفت.

در روز هفتم تمام یاران و اصحاب امام حسین به شهادت رسیدند و تنها در اردوگاه امام حسین و امام سجاد باقی مانده بودند . وقتی در خیمه بانوان دریافتند که امام حسین دیگر یاوری ندارد صدایشان به شیون و گریه بلند شد .امام حسین به سوی خیمه ها رفت که شاید بانوان با دیدن او آرام شوند که ناگهان صدای فرزند شش ماهه اش حضرت علی اصغر را شنید که از شدت تشنگی می گریست.

حضرت علی اصغر شیرخوار بود و نه آب در خیمه بود و نه رباب شیری در سینه داشت که به او بدهد . امام حسین علی اصغر را در دست خود گرفت و به سوی میدان رفت و مقابل لشکر دشمن ایستاد  و فرمود ای مردم اگر به من رحم نمی کنید به این طفل رحم کنید.  اما رحم، در دل سنگ آنان نبود و تمام رذالت دنیا در اعماق وجودشان ریشه دوانده بود . حرمله بن کاهل تیری به گلوی فرزند رسول خدا ، حضرت علی اصغر پرتاب کرد و ناگهان دستان و سینه امام حسین به خون آغشته شد  و سر کوچک و گردن طفل شش ماهه از بدن جدا شد و امام حسین دستان خود را از خون علی اصغر پر کرد و به آسمان پاشید و گفت : این مصیبت بر من آسان است چرا که در محضر خداست .  در همان زمان حصین بن تمیم  تیری بر لبان مبارک امام حسین نشاند و خون از دهان امام جاری شد. امام حسین قبر کوچکی را کند و بدن طفل شش ماهه اش را که به خون آغشته بود بر او نماز خواند و او را دفن کرد.

مداحی جواد مقدم در ماه محرم

درباره این مصیبت ها اشعار متعددی سروده شده و مداحان آن را در مناسب های مختلف می خوانند. یکی از این مداحان برجسته جواد مقدم بوده که در مداحی او بسیار دلنشین است. برای دانلود گلچین مداحی های جواد مقدم به سایت آپ آهنگ مراجعه کنید.

دیدگاه خود را بگذارید