تلاوت آنلاین قرآن

کتاب قرآن، کتاب آسمانی و بر حق مسلمانان است. قرآن مقدس که هموار مورد بحث و آزمایش بشر بوده یکی از روشن ترین دلیل و برهان بر پیامبری حضرت محمد(ص) و بر حق بودن ایشان است. کتابی که آیات آن در 30 جزء و 114 سوره تقسیم شده و در 23 سال توسط فرشته وحی بر پیامبر بزرگ اسلام وحی شد تا جهانیان را از ظلمات و تاریکی به سمت نور و روشنایی هدایت کند.

معجزه محمد

این کتاب مقدس و بزرگ، با وجود تلاش پیامبر، امامان و مسلمانان از هر گونه تحریف و دستکاری محفوظ ماند تا امروزه بدون هیچ تغییر در کلام حق، به دست ما برسد. یکی از وجوه مهم این کتاب الهی، عجز دیگران در ایجاد کتابی همچون قرآن است. خداوند در جای جای قرآن کریم، کسانی که در معجزه بودن قرآن شک دارند را خطاب قرار داده و از آنها خواسته اگر میتوانند مانند قرآن بیاورند اما نمیتوانند!

 

اعجاز محتوای علمی

یکی از جلوه های معجزه قرآن، اعجاز محتوایی آن است. از این معجزات میتوان به انسجام درون در حین نزول تدریجی سخن گفت. قرآن با آن که در 23 سال و به صورت تدریجی بر پیامبر نازل شد اما در هیچ جای قرآن کلماتی به کار نرفته که با هم نقض داشته باشند و با هم در تضاد باشند!

یکی دیگر از اعجاز محتوایی قرآن، ذکر نکات علمی بی سابقه در آن دهه از نزول قرآن است. نکاتی که  در سال های نزول قرآن، هنوز علم به آن نرسیده بود و هنوز بشر از دانستن آن بی بهره بود.در آیات متعددی از قرآن، این نکات علمی بیان شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی چند نکته علمی قرآن را  بیان کنیم:

1.گردش خورشید و ماه

وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَااللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِوَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ (يس/ 38ـ40)؛ «و خورشيد كه تا قرارگاهش روان است؛ اين اندازه‏گيرى (خداى) شكست‏ناپذير داناست * و ماه را برايش منزلگاه‏هايى قرار داديم، تا اين‏كه هم‏چون شاخك ديرينه [قوسى شكلِ زرد رنگ‏] برگردد * نه خورشيد برايش سزاوار است كه ماه را دريابد، و نه شب بر روز پيشى گيرنده است؛ در حالى كه هريك در مداری شناورند».

 

2.جاذبه

اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوي عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ (رعد/ 2)؛ «خدا كسى است كه آسمان‏ها را، بدون ستون‏هايى كه آنها را ببينيد، برافراشت؛ سپس بر تخت (جهان‏دارى) تسلّط يافت؛ و خورشيد و ماه را رام ساخت هر كدام تا سرآمد معيّنى روان‏اند. كارها را تدبير مى‏كند؛ آيات (و نشانه‏هاى خود) را شرح مى‏دهد؛ تا شايد شما به ملاقات پروردگارتان يقين پيدا كنيد».

این موضوع قانون جاذبه زمین در آیات مختلفی از قرآن به آن اشاره شده است و صراحتا از ستون هایی سخن گفته شده که آسمان را نگه می دارند و انسان از دیدن آن ها ناتوان است. مثالی دیگر: «خدا [همان ] کسی است که آسمانها را بدون ستون هایی که آنها را ببینید برافراشت. » رعد 2

3.آفرینش انسان

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ (علق/ 2)؛ «انسان را از خون بسته‏ى آويزان آفريد».

4. شکل گیری استخوان ها در جنین

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا (مومنون/ 14)؛ «سپس آب اندك سيّال را به صورت [خون بسته‏] آويزان آفريديم؛ و [خون بسته‏] آويزان را به صورت (چيزى شبيه) گوشت جويده شده آفريديم؛ و گوشت جويده شده را به صورت استخوان‏هايى آفريديم و بر استخوان‏ها گوشتى پوشانديم».

مراحل تشکیل استخوان در جنین که واقعا جای بحث و تحقیق فراوان دارد و البته هم کمی تعجب. دانشمندان جهان باید از این آموزه های قرآن برای پیشبرد علم و دانش جهان کمک بگیرند.

5.رقیق بودن هوا در ارتفاعات

فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَيُؤْمِنُونَ (انعام/ 125)؛ «و هركس را كه خدا بخواهد راه‏نمايى‏اش كند، سينه‏اش را براى (پذيرش) اسلام مى‏گشايد و هر كس را كه بخواهد (به خاطر اعمالش) در گمراهى‏اش وا نهد، سينه‏اش را تنگِ تنگ مى‏كند، گويا مى‏خواهد در آسمان بالا برود؛ اين گونه خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد».

امروزه بشر میداند که هر چه از سطح زمین سمت بالاتر برویم و ارتفاع بگیریم، هوا رقیق تر و در نتیجه گاز های داخل هوا مثل اکسیژن کاهش می یابد و تنفس سخت میشود.

قرآن کتاب همراهی

حال که به صورت کوتاهی از اعجاز محتوایی قرآن و فقط بحث علمی آن را تا حدودی و نه کامل برای شما عزیزان باز کردیم امیدوارم که توانسته باشیم ایمان شما ره به خدا و قرآن آن بیشتر و بیشتر بکنیم. یاد و ذهن انسان با نام و یاد خدا آرام میگیرد از این رو داشتن قرآن یا حد امکان داشتن وضو و ذکر متوالی علاوه بر آرامش خاصی که به انسان میدهد میتواند یک سپر محکم در برابر گناهان نیز باشد.

«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان کسانى که ایمان آورده‏‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌‏گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش مى‌یابد»

قرآن همراه

در گذشته و با کتاب های قرآن چند هزار صفحه ای، این امکان وجود نداشت که قرآن را با خود همراه کرد اما امروزه با روی کار آمدن گوشی ها و سایت ها و اپلیکیشن های مدرن و نوین دیگر هیچ محدودیتی برای مسلمانان وجود ندارد. کافی است تا با اشاره چند انگشت، خواندن آیات قرآن و ذکر خدا را آغاز کنید و از آن فیض کامل را ببرید.

یکی از این سایت های خوب و مفید، بخش قرآن آنلاین سایت تاریخ ما هست که میتوانید در هر ساعت از شبانه روز، به کل سوره های قرآن دسترسی داشته و آن را تلاوت کنید. در این سایت قرآن را هم با تقسیم بندی سوره ای و هم کلی و با ترجمه فارسی قرار داده تا شما از قرآن فیض کامل و جامعی ببرید.

دیدگاه خود را بگذارید